Home Blog De blog van … Lobke Faasen

De blog van … Lobke Faasen

Geschreven door Vega Lifestyle
Lobke Faasen - vegan - vegan magazine - vegan lifestyle magazine - vega lifestyle magazine - interview

Wie is Lobke Faasen?

Hi, ik ben Lobke! Ik ben online diëtist en een absolute foodie in hart en nieren. Ik heb een grote passie voor alles wat te maken heeft met voeding, van experimenteren in de keuken tot de impact van voeding op het milieu, mens en dieren. Mijn grootste interesse en passie is de invloed die voeding heeft op je gezondheid. En hoe meer ik me ging verdiepen in dit onderwerp, hoe meer ik ontdekte wat een (meer) plantaardige voedingspatroon voor je gezondheid kan betekenen. Dat is één van de redenen dat mijn voedingspatroon in ongeveer 6 jaar tijd langzaamaan is veranderd van vegetarisch naar 100% plantaardig en zo veel mogelijk onbewerkt (whole food plant based). Als diëtist vul ik mijn dagen vooral met mensen persoonlijke begeleiding bieden bij gewichtsproblemen en gezondheidsklachten. En als ik niet aan het bloggen, koken of Skypen ben, sta ik waarschijnlijk in de sportschool, want trainen is ook een grote hobby van mij.

Wat is je blog? En waarom ben je gaan bloggen?

Ik blog op www.lobkefaasen.nl over van alles wat gerelateerd is aan voeding. Denk aan informatie over wat nou gezond is, recepten, hoe ik een plantaardig leven leidt en ook praktische tips hoe je gezond eet. De reden dat ik ben gaan bloggen, komt voort uit het feit dat het me opviel dat een plantaardig voedingspatroon nog altijd wordt gezien als een voedingspatroon op basis van tekorten. Terwijl het juist meer gezondheidsvoordelen biedt dan welk ander voedingspatroon dan ook, mits je het ‘’goed’’ doet natuurlijk. Daarnaast ergerde ik me er aan dat mensen het altijd hebben over wat ik dan allemaal niet meer ‘’mag’’ eten, terwijl ik mijn leefstijl niet ervaar als een leven vol restricties, maar als één grote verrijking. Daarom zet ik mijn blog vol praktische tips, lekkere recepten en deel ik graag met de wereld hoe gelukkig ik wordt en hoe goed ik me voel door plantaardig te leven.

Hoe zorg je als vegan dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt?

Op vitamine B12 en vitamine D na, biedt plantaardige voeding namelijk alles wat een lichaam nodig heeft. Vis, melk of welk ander dierlijk product dan ook bevat bovendien ook niet bepaalde voedingsstoffen, omdat het dier ze aanmaakt. De voedingsstoffen zitten erin, omdat het dier het binnenkrijgt via zijn voeding. En in het geval van de meeste veedieren zijn dat plantaardige voedingsbronnen. Maar een vegan eetpatroon is ook niet per definitie gezond. Bijvoorbeeld suiker of friet is ontzettend plantaardig en voor ieder van oorsprong niet plantaardig product is tegenwoordig een vegan alternatief op de markt. Al dat vegan comfort food is vaak ontzettend bewerkt en bevat veel zout, suiker, vet en/of onnodige toevoegingen. Om volwaardig te eten, is het dus belangrijk om zo veel mogelijk onbewerkte plantaardige producten te eten. Dat betekent dus volkoren granen, noten, zaden, pitten, groente, fruit, knollen en peulvruchten. Wissel ook veel af, bijvoorbeeld in verschillende soorten noten, granen, groente en fruit. Ieder voedingsmiddel heeft weer zijn eigen specifieke gezonde stofjes en zo krijg je dus een mooie diversiteit aan verschillende voedingsstoffen binnen.

Welke blog(s) lees jij graag?

Ik haal zelf heel veel informatie van nutritionfacts.org, maar dit is geen site waar je in je vrije tijd even luchtig op gaat surfen. Dan lees ik graag op oh she glows, wat eet je dan wel? of Lisa goes vegan. Verder kan ik altijd erg lachen om de filmpjes van Tom (vegananimal) en Cilla (Squatcilla)

Wat is jouw favoriete diner gerecht

Ik gebruik recepten vaak als inspiratie, maar volg ze eigenlijk zelden exact op. Zo zoek ik veel op de website van de Albert Heijn. Ik klik ook gerust op niet-vegan recepten en vervang dan de dierlijke producten door peulvruchten of kant-en-klare vleesvervangers. Ik hou wel van salades (mits er avocado in gaat), lasagne of gewoon een ouderwetse AVG, wat bij ons thuis betekent: zoete Aardappel met peulvruchten of een Vegan vervanger en heel veel groente. Verder vind ik het altijd leuk om traditionele gerechten waar je bepaalde herinneringen bij hebt te veganizen. Denk bijvoorbeeld aan erwtensoep of pannenkoeken.

Hoe lang ben jij al vegan?

Ik vind dat lastig te benoemen, omdat ik nooit een dag had dat ik met alles kapte. Ik ben al vegetariër sinds mijn 14e. Door de jaren heen begon ik steeds meer te lezen en leren en zo ging ik langzaamaan steeds meer schrappen. Zo eet ik al jaren geen ‘’vloeibare zuivel’’ (yoghurt- en melkproducten) meer. Eieren en kaas nog tot lange tijd wel, maar hoe meer ik ging lezen, hoe meer ik het afbouwde. Ergens eind 2016 at ik nog hoogstens 1 á 2 keer per maand een ei en een enkele keer kaas op de pasta. Het was nog maar zo weinig dat ik voor mezelf bedacht waarom ik het eigenlijk niet gewoon in zijn geheel ging schrappen? En die beslissing heb ik ongeveer begin 2017 genomen.

Wat heb jij altijd in huis?

Oef, ik heb echt wel meerdere onmisbare staplefoods in mijn kast staan hoor! Havermout, omdat het zo lekker veelzijdig is in gebruik. Lijnzaad, omdat het je op een hele goedkope manier van je dagelijkse omega-3 vetzuren kan voorzien. Sojamelk om dagelijks lekkere soy-cappucino’s te maken. Mijn heilige combinatie is een maïswafel met wat pindakaas, plakjes banaan en kaneel. Deze vier zijn dan ook altijd rijkelijk aanwezig. Sojayoghurt staat ook wel altijd in de koelkast, omdat je er heel snel een gezond ontbijtje mee kan maken. En heel belangrijk: 85% pure chocolade, om mijn chocoladecravings mee te stillen 😉

Waar let jij op bij het kopen van je kleding?

Ik ben niet zo’n shopper, dus ik koop niet heel vaak kleding. Maar sinds ik de documentaire Earthlings heb gezien (nu ongeveer 1,5 maand geleden), heb ik besloten om nooit meer leren schoenen te willen kopen. Wat ik heb, draag ik nog wel op.

Heb jij ook handige tips, do’s en don’ts voor mensen die graag willen overstappen naar een veganistische lifestyle?

Jazeker! Allereerst: wees niet te bang voor tekorten. Ik zie beginnende vegans regelmatig met vragen wat ze allemaal wel niet moeten suppleren. Maar wanneer je basis bestaat uit een whole food plant based voedingspatroon en je vitamine D en B12 suppleert, krijg je waarschijnlijk meer voedingsstoffen binnen dan ooit daarvoor. Probeer dus niet te veel te kiezen voor de kant-en-klare vervangers en vegan comfort food, omdat deze vaak veel zout, vet en suiker bevatten of andere ongezonde toevoegingen. Dit zijn overigens prima producten als je net start en op die manier de overgang wil maken. Maar maak dit niet je eindstation. Er valt altijd weer iets te verbeteren aan je voedingspatroon. Een handig hulpmiddel om volwaardig plantaardig te eten is de app Daily Dozen van dr. Michael Greger. Je kan er heel eenvoudig op afstrepen om gezonde producten in de juiste verhoudingen binnen te krijgen.

Een tweede belangrijke tip van mij is dat het in eerste instantie echt niet nodig is om de perfectie na te streven. Iedere keer dat je er bewust voor kiest om een plantaardige maaltijd te nemen, is al een enorme gezondheidswinst voor je lijf, en dan hebben we het nog niet eens over de dieren en het milieu. Probeer bijvoorbeeld af te bouwen. Begin eens met zuivel vervangen voor plantaardige alternatieven, ga later aan de slag met je vleescomponent bij de avondmaaltijd etc. Door stapsgewijs aan de slag te gaan, geef je jezelf de tijd om een nieuwe leefstijl door te voeren. Voel je in eerste instantie niet schuldig omdat je er per ongeluk een keer niet aan gedacht hebt, maar beloon jezelf voor al die keren dat je wel de plantaardige keuze maakt. Jij bent namelijk heel goed bezig en door je gedrag zo veel mogelijk te herhalen komt dat op termijn echt in orde. Inspiratie zoeken op internet is ook leuk, maar soms onnodig ingewikkeld. Zoek naar simpele vegan maaltijden die niet per se instawaardig zijn om op de foto te zetten. De meeste van mijn maaltijden zijn binnen 20 minuten op tafel gezet, omdat ik ook liever niet te moeilijk doe. Gezondheid zit hem namelijk niet in de moeilijkheidsgraad, maar in de keuze van gezonde ingrediënten.

Wat moeten wij zeker nog van jou weten?

Ik begeleid momenteel met veel plezier met name vegans naar een gezonder en volwaardiger voedingspatroon om ze te helpen met hun gewicht of met gezondheidsklachten. Maar wees als vleeseter, vegetariër of wat je leefstijl ook is niet bang om hulp te vragen! Ik oordeel nooit over mensen hun huidige manier van leven en zit er enkel om te helpen naar een gezonder lichaam. Ik biedt onderbouwde informatie en vervolgens is het aan een individu om te besluiten wat hij of zij er mee doet. Wees dus juist als niet-vegan hartstikke welkom. Ik help je graag ontdekken wat een dosis plant power met jou lijf kan doen.

Wil jij niets meer missen van VegaLifestyle.nl volg ons dan op facebook. Heb je het recept gemaakt tag ons dan zeker op instagram  of @vegalifetyle

Dit is ook leuk om te lezen:

You may also like

1 Reactie

Win tickets voor VeggieWorld 2018.... - Vegafoodblog februari 26, 2018 - 7:19 pm

[…] jaar komen er ook diverse leuke lezingen o.a. van Lobke Faasen, Lobke is een vast redactie lid van Vega Lifestyle Magzine. Op de website van vivalasvegas kan je […]

Reply

Laat een berichtje achter