Een aanvalsprotocol voor op school

Aanvalsprotocol wat moet er allemaal in staan?

Na een aantal tonisch-clonische aanvallen weet je waarschijnlijk zelf wel wat je moet doen. En hoe een aanval eruit ziet. Hoewel ik als geen ander weet, dat elke aanval weer anders is en verloopt. Een leerkracht op school heeft dit waarschijnlijk nog nooit meegemaakt en heeft geen idee wat hij of zij moet doen. Het hebben van een aanvalsprotocol is daarom erg belangrijk.

Niets in de mond doen

Veel mensen denken nog steeds dat ze iets in de mond moeten doen tijdens een tonisch-clonische aanval. Doe dit echt niet. Zeker jij eigen vingers niet, de kijken verstijven helemaal. En dan kunnen je vingers eraf gebeten worden. Ook hoef je niets anders in de mond te stoppen. Daarom is een protocol geen gek idee.

Een aanvalsprotocol opstellen in overleg met LWOE, school en ouders

Wij hebben ons protocol voor school opgesteld in overleg met school en de dame van het LWOE. Ze heeft daarna het protocol definitief opgesteld en naar mij gestuurd ter controle. Daarna is deze naar school gestuurd en zo weten alle leerkrachten van mijn zoon precies wat ze moeten doen.

Het LWOEis erg fijn om erbij te hebben. Zij weten zoveel en denken aan dingen waar jezelf niet meteen aan denkt. Zelf was ik heel erg bezig met wat er moet gebeuren tijdens een aanval. Maar nooit nagedacht over de praktijk vakken, niet alleen met kokende en hete dingen tijdens verzorging bijvoorbeeld, of bij techniek niet alleen bij de zaagmachine.

Wat staat erin een aanvalsprotocol?

Precies wat er tijdens een tonisch-clonische aanval. Wanneer en hoe moet de noodmedicatie toegediend worden. Wanneer ambulance bellen.

Daarnaast komt er ook in te staan, wat er wel en niet mag. Mag het kind bijvoorbeeld alleen de trappen op en af. Wat mag en kan er allemaal tijdens een gymles?

Absences

Epilepsie heb je 24 uur per dag. Ook als zie je aan de buitenkant niets. In het hoofd gebeurd er heel veel. En dan komt er nog de angst (onzekerheid’ bij. Hoe kijken mensen naar mij … Als ik het maar niet op school krijg enzovoort.
Hierdoor kunnen er onder andere:

  • Concentratie en aandachtsproblemen ontstaan.
  • Een kind kan uitleggen missen, omdat hij of zij net een absence heeft. Of het niet opgeslagen heeft.

Het is goed voor een leerkracht om te weten, dat een kind soms gaten in zijn of haar geheugen heeft.

Veel last van prikkels

Een klas vol leerlingen zit vol met de nodige prikkels. Dit vraagt van hem veel concentratie. Het schoolgebouw waar hij nu zit is meer dan de helft kleiner (Oude school 1300 en nieuwe 350 leerlingen) Toch heeft hij op de nieuwe school meer last van galm en geluiden. Was het eerste wat hem opviel toen we in de school waren.

In de pauze is de kantine veel te druk en rumoerig voor hem. Hij mag daarom rustig op de gang staan of zitten. Of alvast naar het lokaal gaan.

Duidelijke afspraken geven rust

Dat we alle afspraken duidelijk op papier hebben staan en wat te doen tijdens een aanval geeft mij veel rust.

Schoolreisje of kamp

Voor schoolreisjes, dagjes weg of op kamp. Dan komen we voor die tijd weer allemaal bij elkaar. Om speciaal voor deze activiteit afspraken te maken.

Heb jij nog geen aanvalsprotocol gemaakt voor school? Dan is het zeker een aanrader om er eentje te maken. Dat geeft voor jullie als ouders meer rust, maar is voor school ook erg fijn. En het LWOE erbij betrekken is echt een aanrader. Ze zijn super gespecialiseerd en denken erg met je mee en het is fijn om ze erbij te hebben tijdens gesprekken op school. Ze denken net an dingen waar jezelf niet meteen bij stil staat, en ze kunnen heel goed uitleggen wat epilepsie nu precies is.

Dit schreven wij eerder over epilepsie: