Home Blog Mijn eerste stap als veganist

Mijn eerste stap als veganist

Geschreven door Gastbloggers eenmalige gastblogger
Doris Malek - vegan blogger - Vegalifestyle.nl - vegan tijdschrift

Mijn eerste stap als veganist

Hoi mijn naam is Doris Malek, 29 jaar en ik woon samen met mijn partner en 4 honden in het leuke dorpje Scharendijke in Zeeland.

Dit is ons verhaal over hoe wij zijn gekomen tot een vegan-levensstijl. Wij zijn niet al jaren vegan, maar waren ook beginnelingen op weg naar een gezonde levensstijl. Voor iedereen die ook het beste uit zichzelf wil halen, raad ik ook aan om een vegan-levensstijl te overwegen. Of om tenminste zoveel mogelijk dierlijke producten te weren. Mijn advies is om dit stap voor stap te doen. Op deze manier raak je eraan gewend en is de overstap makkelijker en goed vol te houden. Onze overstap van omni naar vegan ging eigenlijk geleidelijk en soepel. We zijn wel van de één op andere dag vegan gaan eten, maar de weg er naar toe is geleidelijk gegaan, zonder eigenlijk te weten dat vegan onze nieuwe levensstijl zou worden. Of je voornaamste reden nou je gezondheid is of dat je het doet voor de dieren of het milieu, deze drie zijn wel met elkaar verbonden met deze levensstijl. En dat is ook de reden waarom het zo goed bij mij past.

Wij waren halverwege onze 20e jaren toen we de overstap maakten naar een gezondere levensstijl. Niet dat wij zo bijster ongezond leefden, maar we merkten dat onze conditie matig was en zich op bepaalde plekken vet ging ophopen. We wilden ons fit en vitaal voelen. We hadden besloten om te gaan sporten, maar wel met een bepaald doel. Ons doel was om 1,5 uur achtereen intensief te kunnen sporten. Echt te kunnen knallen zonder buiten adem te raken. Door middel van opbouwende trainingen zijn we richting ons doel gaan werken. En áls je dan zo fanatiek aan het sporten bent is het zonde al dat werk ‘teniet’ te doen met ongezond eten. De volgende stap was om onze voeding te veranderen. Na wat speurwerk op het internet over gezonde voeding kwam ik uit op een levensstijl die was gebaseerd op het eten van volledig zelfgemaakte gerechten. Geen kant-en-klare pakjes/zakjes, maar alles zoveel mogelijk zelf maken. Dit vergde enige aanpassing, want het bereiden van een maaltijd nam wat meer tijd in beslag. Naarmate de tijd vorderde was dit de nieuwe standaard geworden en sloot het naadloos aan in ons leven. Het was normaal geworden dat alle groenten vers werden gesneden en sauzen vers werd gemaakt. En ons lichaam was ons dankbaar, want we boekten goede resultaten. Het sportte loonde en ons lichaam transformeerde. Dit was terugkijkend de stap naar bewustwording over wat voeding met je doet en vóór je kan betekenen. Vanaf hier ben ik mij verder gaan verdiepen.

Van omni richting semi-vegetarisch…

Na meer research en het lezen van verschillende onderzoeken kwam ik tot de conclusie dat wij niet elke dag vlees hoefden te eten. Het is een aangeleerd patroon dat je zelf voortzet in je leven. Daarnaast werd ik mij er steeds meer van bewust van wat al die vleesconsumptie betekende voor de dieren in de bio-industrie en onze planeet. Als iedereen al één dag per week geen vlees zou consumeren, zou dit al zo’n verschil maken. Dus dat werd het volgende doel; één dag per week vegetarisch eten. Deze ene dag veranderde geleidelijk in meerdere dagen per week vegetarisch. En we merkten dat onze voorkeur daar ook steeds vaker naar uit ging. En doordat ik steeds vaker vegetarisch ging koken en mijzelf hier meer in verdiepte, kwam ik in aanraking met de term vegan. Ik vond het interessant, maar ook spannend. Naast dat je geen vlees eet, eet je helemaal geen dierlijke producten meer zoals yoghurt en eieren. En deze producten waren toch zo goed voor je als je veel sport vanwege de vele eiwitten? Toch vond ik het interessant en ben ik op zoek gegaan naar meer informatie. Ik las zulke goede verhalen en vond een website vol met topatleten die zweren bij een vegan-dieet. Maar naast alle goede verhalen las ik ook over de keerzijde, namelijk dat vegans standaard tekorten zouden hebben. Want, waar halen ze nu onder andere hun eiwitten vandaan? Op dat moment besloot ik om mij aan te melden bij verschillende vegan-groepen om zo meer duidelijkheid te krijgen over de voor- en tegenargumenten. Via deze groepen hoorde ik over de vegan-challenge. Één maand lang vegan eten om eens te proberen. Dit sprak mij wel erg aan en na overleg hebben we samen besloten dat we het gingen doen. Normaal begon de officiële vegan-challenge pas in oktober, maar wij zijn met onze eigen challenge in juli begonnen. We hadden wel enkele voorwaarden; mocht een van ons zich niet goed gaan voelen of merken dat het ons tegen zou werken om een sportprestatie te leveren zouden we onmiddellijk stoppen. Oké…we gaan de challenge aan!

Van semi-vegetarisch tot vegan-lifestyle…

Van vegetarisch naar vegan is wel een iets grotere stap in bepaalde opzichten. Als je gaat kijken naar de ingrediënten die worden gebruikt in bepaalde producten, dan zie je pas in hoeveel producten melk en ei zit verwerkt. Dit verbaasde mij wel heel erg. Van bepaalde producten had ik nou nooit verwacht dat daar melk in zou zijn verwerkt. Gelukkig bestaat er een heuse vegan-wiki pagina waar je producten kunt opzoeken of deze wel of niet vegan zijn. Maar daar gingen we dan: Full vegan voor 4 weken! En ik moet eerlijk zeggen dat het ons heel makkelijk afging. De weken vlogen voorbij, wij voelden ons top en ons lichaam leek wel een boost te krijgen. Na de vier weken hebben we geëvalueerd en we wilden eigenlijk niet meer stoppen! Sindsdien leven wij als vegan. Ik voel mij echt goed. Naast dat ik mij goed voel, merk ik het ook aan andere dingen. Een van die dingen is mijn slaap/wakker-ritme. Ik slaap echt goed vast en wordt uitgerust wakker. En als ik wakker ben, ben ik ook echt wakker. Vroeger had ik echt wel moeite met opstarten in de morgen, dan duurde het wel even eer dat ik ‘wakker’ en aanspreekbaar was. En nu merk ik dat ik binnen 5 minuten gereed ben voor een nieuwe dag. Daarnaast heb ik genoeg energie gedurende een gehele dag. Geen gevoel meer van futloos zijn of last van ontzettende vermoeidheid aan het einde van de dag. Mijn energiebalans is stabiel. Nog een ander pluspunt is het herstellende vermogen van mijn lichaam. Dit is merkbaar op verschillende vlakken. Tijdens het sporten herstelt mijn lichaam ook in de korte rustmomenten, waardoor ik vernieuwde energie heb om mijzelf verder te pushen in een trainingssessie. En ook na het sporten merk ik dat mijn lichaam snel hersteld. Spierpijn heb ik nauwelijks. Wondjes/sneetjes en andere verwondingen genezen snel. Mijn immuunsysteem is sterk en ziek ben ik niet meer geweest. Het klinkt allemaal misschien als een ‘te mooi om waar te zijn-verhaal’, maar dan zou ik willen vragen om het zelf uit te proberen. Het is geen gek dieet of rare levensstijl. Je kiest er eigenlijk bewust voor om je lichaam op de juiste manier te voeden met natuurlijke en pure producten. En die geven geen nare bijwerkingen. Want als je goed voor jezelf en je lichaam zorgt, kun je het maximale uit jezelf halen!

Dit is ook leuk om te lezen:

Wil jij niets meer missen van VegaLifestyle.nl volg ons dan op facebook. Heb je het recept gemaakt tag ons dan zeker op instagram  of @vegalifetyle

You may also like

Laat een berichtje achter