Home Blog Studenten willen het consumeren van dierlijke producten op een luchtige manier ter sprake brengen

Studenten willen het consumeren van dierlijke producten op een luchtige manier ter sprake brengen

Geschreven door Vega Lifestyle


Dierlijke producten zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dieet van de gemiddelde Nederlander. Een biefstukje, een tosti met kaas of een gekookt eitje hoort er nou eenmaal bij. Of niet? Met de documentaire Meat The Plants stellen wij het consumeren van dierlijke producten ter discussie. In dit filmische verslag volgen wij Simon Spierings, een student die van jongs af aan gewoon vlees eet en wilt onderzoeken waarom hij en vele andere nog steeds dierlijke producten consumeren. 

Het doel van Simon is om een bewuste keuze te maken op dit gebied. Om dit te bereiken gaat Simon in de documentaire langs verschillende experts die allen een eigen visie hebben met betrekking tot dit onderwerp, zodat Simon uiteindelijk een zo compleet mogelijk beeld krijgt. Door deze aanpak brengen wij een vernieuwend perspectief en hopen we mensen aan te zetten om zelf over dit onderwerp na te denken.

Zware kost zal het niet zijn wat wij jullie voor zullen schotelen. Een luchtig filmgerecht met een forse scheut humor is wat er geserveerd wordt.

In de documentaire “Meat The Plants” zullen wij de verschillende kanten van deze discussie belichten. Simon zal niet alleen met activisten spreken, maar bijvoorbeeld ook met een kippenboer en andere studenten die net als Simon wekelijks dierlijke producten consumeren. Aan het einde van de zoektocht zal Simon laten weten of hij vasthoudt aan zijn vertrouwde kost of dat hij zijn menu ontdoet van dierlijke producten.

In november zijn we naar New York geweest om hier gastcolleges te volgen aan verschillende universiteiten. Hier kregen we bijvoorbeeld lessen van prijswinnende documentaire makers en mochten wij een kijkje nemen in het kantoor van CNN. Alle kennis die wij hier hebben opgedaan zal ons helpen bij het realiseren van de documentaire. Een goed verhaal en een boodschap die aansluit op de doelgroep is hierbij van belang. En aangezien er steeds meer bedrijven zijn die vegetarisch / veganistisch eten promoten denken wij dat het nu een goede tijd is om het onderwerp ter sprake te stellen.

Met de documentaire willen wij niet alleen het Nederlandse publiek bereiken, maar ook het internationale publiek. Wij zullen dit doen door de gehele documentaire te ondertitelen in het Engels. Ook zullen wij verschillende internationale filmfestivals benaderen om zo de impact van de documentaire te vergroten. In Nederland is slechts 0.4% van de bevolking veganist terwijl dit percentage in andere Europese landen een stuk hoger is. Zo is dit in Zweden 4% en in Polen zelfs 7%.


De opnames van de documentaire zitten er al op en we zijn met het team druk bezig met de montage en nabewerking van de documentaire. Om dit allemaal te kunnen financieren zijn we een crowdfundingsactie begonnen via www.cinecrowd.com/meat-plants. De campagne is erg goed van start gegaan, maar om het streefbedrag te halen hebben we nog wat hulp nodig. Inmiddels zijn er al 40 mensen die onze documentaire steunen en we hopen hier nog een veel groter aantal van te maken. Iedereen die helpt krijgt exclusieve rewards van de documentaire toegestuurd.  

You may also like

Laat een berichtje achter