Home Blog Wat doet yoga voor je immuunsysteem?

Wat doet yoga voor je immuunsysteem?

Geschreven door Chantalle Nühn
yoga goed voor je immuunsysteem

yoga goed voor je immuunsysteem: We weten allemaal wel ergens dat yoga goed is voor je lichaam en je geest. Maar het schijnt ook nog eens goed te zijn voor je immuunsysteem! Uit steeds meer onderzoek blijkt dat yoga een significante bijdrage levert aan het ondersteunen en versterken van je immuunsysteem. En dan bedoelen we met yoga niet alleen het beoefenen van fysieke houdingen (asana’s) maar juist ook meditatie en ademhalingsoefeningen. Hoogste tijd om dat verder uit te spitten!

Wat is het immuunsysteem?

Het immuunsysteem is een onmisbaar onderdeel van het menselijk lichaam en helpt ons om te overleven en gezond te blijven. We noemen het immuunsysteem ook wel het afweersysteem of we praten in de volksmond over ‘weerstand.’ Iedere dag ruimt het immuunsysteem ziekteverwekkers op en beschermt het ons tegen infecties. Gedurende je leven kun je jouw immuunsysteem versterken maar ook verzwakken zonder dat je daar bewust van bent. Je wilt natuurlijk goed voor je immuunsysteem zorgen zodat je je helemaal fit & happy voelt. Hoe doe je dat?

Verzwakt immuunsysteem

Langdurige stress, een slecht dieet of een ziekte kunnen bijdragen aan een verzwakt immuunsysteem. Maar ook roken, te veel cafeïne, overmatig alcoholgebruik en drugsgebruik, het gebruiken van veel antibiotica, overmaat aan transvetten, voedseladditieven en zelfs chemische bestrijdingsmiddelen zijn niet bevorderlijk voor een sterk immuunsysteem. Een verzwakt immuunsysteem is niet alleen heel vervelend, het kan ook leiden tot serieuze problemen in het lichaam. Het is belangrijk om hier aandacht aan te schenken. Even de meest voorkomende symptomen van een verzwakt immuunsysteem op een rijtje:

  • Vermoeidheid → extreem + langdurig vermoeid zijn
  • Infecties → terugkerende infecties/ontstekingen in het lichaam
  • Verkoudheid → regelmatig keelpijn hebben, verkouden zijn of griep hebben
  • Allergieën → overgevoelig zijn voor bepaalde stoffen of stuifmeel
  • Trage genezing → wondjes gaan pas na een paar dagen dicht

Herken je een of meerdere symptomen bij jezelf? Geen paniek. Het bijzondere aan het immuunsysteem is dat het weerbaar is. Je bent zelf voor een groot deel in staat om het te versterken.

Versterk je immuunsysteem

Er zijn verschillende manieren om je immuunsysteem te versterken en een boost te geven aan je weerstand.

  • Dieet → gezond en gevarieerd eten om alle benodigde nutriënten binnen te krijgen
  • Ontspanning → voldoende slapen en ontspannen gedurende de dag met behulp van bijvoorbeeld een heerlijke yoga nidra les
  • Hygiëne → goede lichaamshygiëne om besmettingen te voorkomen
  • Stressreductie → beoefenen van meditatie en ademhalingsoefeningen
  • Bewegen → beoefenen van yoga houdingen

Meditatie oefening tegen stress

Focus op je adem en verlaag je stresshormonen. Met deze fijne meditatie en buikadem oefening ga jij stress tegen! Beoefen in een veilige ruimte waar je niet wordt afgeleid. Snel aan de slag met deze meditatie oefening:

  1. Zit rechtop met je voeten op de vloer, rug recht, kin lichtjes ingetrokken
  2. Adem diep in door de neus voor 2 tellen
  3. Adem langzaam uit door de mond voor 4 tellen
  4. Houd de adem in voor 2 tellen
  5. Herhaal deze oefening 4x
yoga goed voor je immuunsysteem

Yoga voor een sterk immuunsysteem

Door yoga houdingen te beoefenen, stimuleer je het parasympathisch zenuwstelsel. Je lichaam komt in ruststand. Het parasympatisch zenuwstelsel zorgt ervoor dat je lichaam ontspant en kan herstellen. Met name verwarmende yoga houdingen stimuleren het lymfesysteem om gifstoffen uit het bloed af te voeren en zo je immuunsysteem te versterken. Snel aan de slag dus met deze yoga houdingen:

  • Gedraaide stoel (parivrtta utkatasana)
  • Gedraaide spreidstand met vooroverbuiging (parivrtta prasarita padottanasana)
  • Zittende Twist (ardha matsyendrasana)

Let op! Vermijd deze yoga houdingen wanneer je last hebt van hoofdpijn of een lage bloeddruk. Bij zwangerschap worden deze houdingen ook afgeraden. Blijf luisteren naar je eigen lichaam en ga nooit over je grenzen heen.

Dit artikel is geschreven door Chantalle Nühn. Chantalle is yoga docent en heeft een eigen yoga school. Kijk voor meer informatie op de website van Chantalle

Dit is ook leuk om te lezen:

You may also like

Laat een berichtje achter