Home Blog Wat is gezonde kindervoeding?

Wat is gezonde kindervoeding?

Geschreven door Vega Lifestyle
vegan kinderen - voeding en gezondheid - kinderen en voeding

Voedingstips voor kinderen 0 tot 10 jaar

Door Patricia Ploeger

Een gezond eetpatroon aanleren, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Al vanaf de conceptie speelt gezond eten een belangrijke rol. Deze eerste 1000 dagen groeit een kind razendsnel, zowel lichamelijk als geestelijk. Uit onderzoek blijkt zelfs dat een baby die goed eet, later niet alleen gezonder maar ook intelligenter is. Bovendien is de kans groot dat je aangeleerde eetgewoonten als volwassene behoudt. Als ouder speel je dus een belangrijke rol bij het aanleren van een gezond eetpatroon voor de rest van het leven. Diëtist en moeder Patricia Ploeger vertelt je er alles over.

De smaakontwikkeling van het kind

Via het vruchtwater maakt een kindje al kennis met verschillende smaken. Hierdoor leert de baby de smaken waarschijnlijk eerder waarderen. Tot en met het tweede jaar kan je hier volop gebruik van maken, dan heeft het kind zin om nieuwe dingen te ontdekken, zo ook smaken. Maak dus gebruik van die kans en laat je baby zo veelzijdig en gezond mogelijk eten. Begin al vroeg met groenten en fruit, daar heeft je kind blijvend plezier van. Niet alleen voor de ontwikkeling van het lichaam en de organen, de groei van de hersenen, en het zenuwstelsel en immuunsysteem, maar ook voor voldoende energie om te te kunnen leren, kruipen, vallen en weer opstaan.

Help! Waar begin je mee?

Tussen vier en zes maanden start je met “bijvoeding”, dit worden ook wel oefenhapjes genoemd. Qua fruit begin je bijvoorbeeld met peer, banaan of perzik. Dit zijn vriendelijke, zachte smaken. Hierdoor wordt het een plezierige eerste kennismaking met iets anders dan (moeder)melk. Begin bijvoorbeeld met wat fijngeprakt fruit of groente (één soort), een paar theelepeltjes per keer. De eerste kennismaking met een groente- of fruitsoort is niet altijd positief. Geen probleem, een kindje moet wennen aan de nieuwe smaak of structuur. Na gemiddeld tien tot vijftien keer proeven leert je kindje de smaak soms pas waarderen. Als dit zover is begin je met een nieuwe smaak. Daarna ga je over op combinaties, zoals groene kiwi met gare broccoli en avocado, kiwi en mango of kiwi en banaan. Rond zeven maanden ga je verder met grovere stukjes. Laat ze bijvoorbeeld eens sabbelen/kauwen op een broodkorst. Je kunt eerder beginnen met grovere stukjes, maar alleen als je kind al goed kan kauwen (met of zonder tanden) en goed rechtop zit. Later dan acht maanden is niet aan te raden, een kindje moet leren kauwen.

Peuters en kleuters: ontdekken en spelen met eten


Het is zover, vanaf 1 jaar mag een kindje bijna alles eten. Tot en met de tweede levensjaar kun je spreken van ‘the window of opportunity’: een kindje heeft zin om nieuwe smaken en structuren te leren kennen. Maak hier gebruik van. Rond twee jaar gaat een kindje misschien wel tegenstribbelen, een kindje wordt mondiger en stopt niet meer alles in z’n mond. Probeer ook dan het goede voorbeeld te blijven geven, want kinderen apen jou graag na. Probeer als je kind ouder wordt het zo vaak mogelijk te betrekken bij het eten. Ga samen boodschappen doen en laat je kind helpen bij het koken. Groente en fruit bevatten alle kleuren van de regenboog: van gele courgettes tot groene kiwi’s. Ga wekelijks met je kind naar de groente- en fruitafdeling van de supermarkt of naar een groenteboer en kies samen verschillende soorten en kleuren fruit. Het is belangrijk om kinderen te laten zien hoe leuk het is om met eten bezig te zijn. Door het proeven, ruiken en klaarmaken van eten krijgen kinderen een bredere kijk op eten.

Naar school: de broodtrommel en trakteren

De meeste kinderen nemen boterhammen mee naar school. Niks mis mee! Ga voor 100% volkorenbrood. Vol-koren, de naam zegt het al, het betekent dat de volledige korrel is gebruikt. Super, want de vezels, vitamines en mineralen zitten vooral in het buitenste gedeelte van de graankorrel. Hierdoor bevat volkorenbrood 20 keer meer vitamines en mineralen ten opzichte van witbrood. Geef daarnaast standaard fruit en vaker groente mee naar school. Doe een banaan, appel, mandarijn of kiwi in de tas. Heerlijk als 10-uurtje. Doe ook eens groente in de broodtrommel: beleg brood of een wrap met wat gegrilde groenten en geef komkommer of cherrytomaten mee om lekker te snacken. En dan de verjaardag! Op veel scholen is een traktatiebeleid. En dat komt goed uit! Zakjes chips zijn passé. Gezonde DIY schoolsnacks en traktaties zijn hip. Groente en fruit is perfect hiervoor, je kunt alle regenboogkleuren gebruiken. Maak bijvoorbeeld een kiwilolly of een fruitspies. Ziet er fantastisch uit, is leuk én lekker.

Het belang van groenten en fruit bij kinderen

Uit onderzoek blijkt dat kinderen te weinig groente en fruit eten: volgens het CBS aten in de periode 2014/2016 bijna 4 op de 10 kinderen in de leeftijd van 1 tot 12 jaar voldoende fruit, en slechts 4 op de 10 voldoende groente. Dit is een probleem, want door groenten en fruit krijgt je kind veel belangrijke voedingsstoffen binnen. Denk aan vitamines, mineralen en vezels. De vitamines in groenten en fruit zorgen ervoor dat je lijf goed kan werken, denk bijvoorbeeld aan foliumzuur en vitamine C. Vitamine C is belangrijk voor een goede weerstand zodat je niet snel ziek wordt. Foliumzuur wordt ook wel vitamine B11 genoemd, deze vitamine is belangrijk voor de groei en werking van het lichaam. Ook zitten er mineralen in, zoals kalium dat helpt om je bloeddruk gezond te houden. De vezels tot slot zorgen ervoor dat de darmen niet verstopt raken, heel belangrijk bij bijvoorbeeld vaak voorkomende peuterdiarree. De volgende fruitsoorten vullen elkaar aan en vormen samen de meeste effectieve fruithap om aan je kind te geven:

  • Kiwi groen, per 100 gr – voor vitamine C (85.1 mg), kalium (300 mg) en vezels (3 gram)
  • Banaan, 1 stuk – voor kalium (486 mg)
  • Aardbeien, schaaltje 100g – voor foliumzuur (65 µg). Eet deze bij voorkeur in het seizoen!
  • Sinaasappel, 1 stuk – voor foliumzuur (42 µg)

Praktische tips voor de juiste voeding voor je kind

  • Kook voor je baby harde soorten groenten en fruit eerst, zoals een appel of paprika, maar ook een tomaat (vanwege het velletje). Zo zorg je dat het gemakkelijk en moeiteloos te eten is.
  •  Hang een lijst met fruitsoorten op de koelkast. Vink af wat je gegeven hebt en geef met een smiley aan hoe de kleine spruit het vond.
  •  Zien eten, doet eten: eet gezellig samen een fruithapje of geniet zelf van een lekker stuk fruit of groente tussendoor en bied het ook aan bij een kind. Tip voor moeders met baby’s: de groentefruitmix van jouw baby smaakt ook perfect op je eigen boterham!
  •  Weet wat je eet: leg alle ingrediënten die in het hapje zitten rondom het bord. Benoem de soorten groenten en fruit. Geef het in de handen, laat je kindje eraan voelen, ruiken of erop sabbelen. Dit helpt allemaal bij de kennismaking en gewenning.
  •  Werk toe naar een regelmatig eetpatroon: 3 maaltijden en maximaal 4 tussendoortjes (in verband met de mondgezondheid). Je kunt er al vanaf zeven of acht maanden mee beginnen in combinatie met borst- of flesvoeding.
  •  Zet gezond eten in het zicht: zorg voor een goed gevulde fruitschaal met verschillende soorten kleuren groenten en fruit en zet deze midden op tafel.
  •  Bied eten aantrekkelijk aan: maak een lekkere fruitsalade en presenteer dit ook zo. ‘Ik heb een heerlijke fruitsalade voor je gemaakt.’
  •  Leuk spel om de kinderen mee te verrassen: pak een lege doos, doe daar de verschillende soorten fruit in, leg een handdoek over de doos en laat je kind voelen. Welke vorm voel je? Is de schil glad of zitten er haartjes op? Wat voor stuk fruit zou het zijn?

Meer kids inspiratie van Patricia? Kijk op www.gezondetenvoorjekind.nl 

 

Bronnen | Voedingscentrum, NEVO en Zespri Benelux

 

Dit is ook leuk om te lezen:

Wil jij niets meer missen van VegaLifestyle.nl volg ons dan op facebook. Heb je het recept gemaakt tag ons dan zeker op instagram  of @vegalifetyle

You may also like

Laat een berichtje achter