Welke supplementen moet je nemen als veganist?

vegan supplementen welke moet je nemen?

Het gebruik van supplementen kan een goede aanvulling zijn op je dagelijkse voeding. Het is altijd aan te raden om goed en gevarieerd te eten. Door variatie in je voeding kun je in principe genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen en is suppletie van bepaalde stoffen niet altijd nodig. Vitamine B12 is echter wel aan te raden als je plantaardig eet. Je krijgt dit niet voldoende uit voeding. Er komen steeds meer Vegan supplementen.

Verschillende soorten supplementen

De meeste mensen denken bij supplementen aan tabletten (pillen). Echter zijn er nog veel meer vormen van supplementen. Supplement is eigenlijk een verzamelnaam voor producten die je kunt innemen als aanvulling op je voeding. Zo zijn er:

  • Poeders
  • Drankjes
  • Capsules
  • Druppels
  • Tabletten

Zo kun je zelf kiezen welke vorm het beste bij jou past.

Supplementen bevatten meestal synthetische vitamines, mineralen of bioactieve stoffen, in tegenstelling tot de natuurlijke vorm uit voeding. Wel neemt het lichaam de stoffen uit supplementen makkelijker op. De werking in het lichaam is in beide gevallen hetzelfde.

Vitamine B12

Vitamine B12 kregen we vroeger op een natuurlijke manier binnen. We haalden B12 namelijk uit vervuild drinkwater en ongewassen groenten. Vitamine B12 wordt geproduceerd door een bacteriën die je in de grond vind. Daarom is een supplement van B12 aan te raden.

Een koe krijgt voor zichzelf voldoende B12 binnen. Echter niet voldoende om de vleeseter te voorzien van voldoende vitamine B12. Daarom krijgt een koe (vaak) een injectie met vitamine B12. Veel vleeseters weten dit niet en denken dat zij op een natuurlijke manier aan hun vitamine B12 komen.

Vitamine D

Zeker in de winter is het voor iedereen aan te raden om extra vitamine D te slikken. De grootste bron van vitamine D is de zon.

Vitamine D2 en D3

Vitamine D is in twee soorten op te delen: D2 en D3. Beide kun je opnemen door middel van zonlicht, maar qua voeding zit er wat verschil tussen de twee.

Vitamine D2 wordt ook wel ergocalciferol genoemd en is te vinden in bepaalde paddenstoelen schimmels. Vitamine D3, ook wel cholecalciferol genoemd en wordt gevormd in de huid van zowel mensen als dieren. Qua voeding is deze daarom alleen te vinden in dierlijke voedingsmiddelen. Beide soorten vitamine D zijn natuurlijk ook in de vorm van supplementen binnen te krijgen.

Waar zit vitamine D in?

Zoals genoemd maakt je lichaam zelf vitamine D aan in de huid door middel van zonlicht. Maar dan ben je er nog niet. Om voldoende vitamine D binnen te krijgen, moet je dit aanvullen via je voeding. Producten waar vitamine D in te vinden is, zijn:

  • Halvarine, margarine en bak- en braadproducten, hier wordt vitamine D aan toegevoegd.
  • Supplementen
  • Plantaardige zuivelproducten: hier wordt soms vitamine D aan toegevoegd. De hoeveelheid staat altijd op de verpakking vermeld.

Vitamine K

Vitamine K zorgt voor een goede bloedstolling. Mogelijk zorgt het ook voor de aanmaak van botten. Vooral pasgeboren baby’s hebben extra vitamine K nodig. Deze groep is extra gevoelig voor een tekort. Vitamine K kan een ongeboren baby namelijk niet bereiken via de placenta, hierdoor kan het lichaam van de baby ook geen voorraad aanmaken en is extra vitamine K na de geboorte noodzakelijk. Een tekort aan vitamine K kan bij pasgeboren baby’s leiden tot bloedingen. Baby’s die borstvoeding krijgen, krijgen in de eerste 12 weken daarom altijd vitamine K druppels. Baby’s die geen borstvoeding maar flesvoeding krijgen hebben geen extra vitamine K nodig. Dit zit namelijk al voldoende in de flesvoeding.

Omega 3

Omega 3 vetzuren verkleinen het risico op hart- en vaatziekten. Er zijn twee categorieën omega 3 te onderscheiden: essentiële omega 3 vetzuren ofwel alfa-linoleenzuur/ALA. Deze is alleen via de voeding binnen te krijgen en zit bijvoorbeeld in lijnzaad, chiazaad, walnoten, hennepzaad en sojabonen. 

Niet-essentiële vetzuren, zoals eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) kan het lichaam met behulp van ALA zelf aanmaken. Deze zitten vooral in dierlijke voeding zoals vis en schaal- en schelpdieren. Een EPA en DHA supplement is hierdoor aan te raden. Voor veganisten kan dit door middel van algenolie. Een andere manier is door het beperken van omega 6 vetzuren die te vinden zijn in onder andere zonnebloemolie, mais, soja en sesam. Door daarnaast voldoende ALA binnen te krijgen kun je de EPA en DHA waarden verhogen.

Jodium

Het spoorelement jodium zorgt voor de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn belangrijk voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. Het zit onder andere in brood met gejodeerd zout en zeewier.

Multivitamine

Je kunt er ook voor kiezen om een vegan multivitamine te nemen. Een multivitamine is een compleet supplement met alle bouwstenen voor het hele lichaam. Het is dan nog wel aan te raden om 1 a 2 per week B12 en in de winter vitamine D bij te slikken.

Dit is ook leuk om te lezen: