Home Blog Vitamine D voor kinderen

Vitamine D voor kinderen

Geschreven door Petyula van Velzen
Vitamine D voor kinderen

De bekendste manier om vitamine D binnen te krijgen is waarschijnlijk wel de zon. Onder invloed van zonlicht op je huid maakt je lichaam namelijk zelf vitamine D aan. Maar via de zon alleen krijg je niet voldoende. Ook in voeding zit vitamine D. Benieuwd in welke voeding je dit kunt vinden, waar vitamine D eigenlijk goed voor is, en hoeveel jouw kind dagelijks nodig heeft? Lees je in dit artikel Vitamine D voor kinderen

Waar is vitamine D goed voor?

De vetoplosbare vitamine D is nodig voor verschillende dingen. Zo heeft je kind het nodig om goed te groeien en om sterke botten en tanden te ontwikkelen. Waarom? Vitamine D zorgt ervoor dat het lichaam een andere stof goed op kan nemen, namelijk calcium. Ook voor de spieren en het immuunsysteem is het belangrijk dat je kind voldoende vitamine D binnenkrijgt. Voor kinderen is het belangrijk dat zij extra vitamine D binnenkrijgen. Een tekort kan namelijk leiden tot de Engelse ziekte rachitis, een ziekte die zorgt voor afwijkingen in het skelet.

Vitamine D2 en D3

Vitamine D is in twee soorten op te delen: D2 en D3. Beide kun je opnemen door middel van zonlicht, maar qua voeding zit er wat verschil tussen de twee.

Vitamine D2 wordt ook wel ergocalciferol genoemd en is te vinden in bepaalde paddenstoelen schimmels. Vitamine D3, ook wel cholecalciferol genoemd en wordt gevormd in de huid van zowel mensen als dieren. Qua voeding is deze daarom alleen te vinden in dierlijke voedingsmiddelen. Beide soorten vitamine D zijn natuurlijk ook in de vorm van supplementen binnen te krijgen.

Waar zit vitamine D in?

Zoals genoemd maakt je lichaam zelf vitamine D aan in de huid door middel van zonlicht. Maar dan ben je er nog niet. Om voldoende vitamine D binnen te krijgen, moet je dit aanvullen via je voeding. Producten waar vitamine D in te vinden is, zijn:

  • Halvarine, margarine en bak- en braadproducten, hier wordt vitamine D aan toegevoegd.
  • Supplementen
  • Plantaardige zuivelproducten: hier wordt soms vitamine D aan toegevoegd. De hoeveelheid staat altijd op de verpakking vermeld.

Hoeveel vitamine D heeft een kind nodig?

Voor vitamine D geldt een Algemene Dagelijkse Hoeveelheid/ADH van 10 microgram. Deze ADH geldt zowel voor kinderen als volwassenen tot 70 jaar. Voor mensen boven deze leeftijd geldt een ADH van 20 microgram. Deze hoeveelheden geven aan hoeveel je minimaal binnen moet krijgen. Ga je over deze hoeveelheid heen, let dan op de volgende bovengrenzen:

  • Kinderen tot 1 jaar: maximaal 25 microgram per dag
  • Kinderen van 1 tot 10 jaar: maximaal 50 microgram per dag
  • Kinderen van 11 tot 17 jaar: maximaal 100 microgram per dag.

In dat artikel kun je meer lezen: Alles over vitamine D

Dit is ook leuk om te lezen:

You may also like

Laat een berichtje achter