Vitamine C wat is het?

vitamine c wat is het eigenlijk en waar zit het in?

Vitamine C ook wel ascorbinezuur genoemd is heel belangrijk voor onze lichaam. Het komt voor in veel producten. De naam ascorbinezuur komt van scorbutus, een woord dat verbasterd is tot scheurbuik. Kan je een tekort of een teveel krijgen van deze vitamine? En waar zit het in? Hieronder lees je er meer over.

Wat is het?

Vitamine C is één van de bekendste vitamines. Het is een wateroplosbare vitamine die gevoelig is voor hoge temperaturen. In de 16e eeuw wisten zeelieden dat citrusvruchten scheurbuik konden voorkomen. Pas veel later werd er verder onderzoek naar gedaan en kwamen ze erachter dat deze ziekte verband hield met een ernstig tekort aan vitamine C. Deze vitamine kan onder verschillende benaming vallen:

  • L-ascorbinezuur
  • E300 of E301

Waar zit het in?

Vitamine C kan ons lichaam niet zelf aanmaken hierdoor moeten we het uit voedingsmiddelen halen het zit in fruit, groente en aardappelen. Ook zit het in koolsoorten, bladgroenten, paprika, citrusfruit, kiwi’s, bessen, grapefruits, citroenen, mandarijnen en aardbeien. Wanneer je dagelijks voldoende groente en fruit eet krijg, is de kans groot dat je voldoende van deze vitamine binnenkrijgt.

Ook is het verkrijgbaar als voedingssupplement. Ze zijn bij verschillende winkels en apotheken verkrijgbaar.

Lichaamsfuncties

Deze vitamine heeft veel functies in het lichaam. Het heeft een antioxidantfunctie en beschermt daardoor je lichaam tegen schade. Het is onder andere ook nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer, het aanmaken van collageen, het werkt als katalysator bij de oxidatieprocessen in de lichaamscel en het in stand houden van de weerstand.

In het bindweefsel zit ongeveer 1500 milligram vitamine C. Een teveel van deze vitamine wordt uitgescheiden via de nieren en de urine.

Gezondheidsvoordelen

  • Een goede weerstand en energie
  • Een goed functionerend zenuwstelsel
  • Gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten.
  • De opname van ijzer uit je voedsel
  • Het tegengaan van vrije radicalen.

Wat is de ADH?

De algemene dagelijkse hoeveelheid verschilt per persoon. Hieronder een toelichting:

  • Jonge kinderen( 0-3 jaar) – 34 – 35 mg
  • Kinderen (3-18 jaar) – 45 – 55 mg
  • Mannen (18-65 jaar) – 80 mg
  • Vrouwen (18-65 jaar) – 80 mg
  • Zwangere – 90 mg
  • Ouderen > 70 jaar – 70 mg

Tekort

Bij een langdurig ernstig tekort kan het volgende ontstaan: verminderde weerstand, vertraagde wondgenezing en scheurbuik.

  • Verminderde weerstand
  • Vertraagde wondgenezing
  • Scheurbuik(langdurig)

De verschijnselen zijn:

  • Tandvleesbloedingen
  • Onderhuidse en inwendige bloedingen
  • Vermoeidheid
  • Gebrek aan eetlust
  • Tandvlees wordt aangetast
  • Tanden en kiezen gaan los zitten en vallen uit.

Teveel

Een teveel komt via de urine naar buiten, toch kan je klachten krijgen bij een teveel. Als je meer dan 2 gram vitamine C per dag binnenkrijgt kan dat leiden tot de volgende klachten:

  • Darmklachten/diarree
  • Verhoogt de opname van ijzer
  • Vergiftigingsverschijnselen zoals braken en misselijkheid
  • Remt de opname van koper

Hoe behoud je vitamine C in voedingsmiddelen?

Doordat de vitamine oplosbaar is in water kun je het beste groente koken in weinig water en niet te lang koken. Ook helpt om groente niet te klein te snijden. Vitamine C is ook gevoelig voor verhitting en zonlicht. Blootstelling aan de lucht van gesneden, gepureerde of uitgeperste producten kun je het beste vermijden.

Wanneer heb ik extra vitamine C nodig?

Als je veel rookt, drinkt of veel stress hebt kan het verstandig zijn om extra vitamine C te nemen. Het is onderzocht dat deze groep mensen vaak een tekort aan vitamine C hebben. Dit geldt ook voor mensen die een eenzijdig voedingspatroon hebben en bijna geen fruit en groente eten. Vraag altijd bij twijfel aan je huisarts.

Veiligheid

Er zit geen limiet aan hoeveel vitamine C je binnenkrijgt voor je gezondheid. Het is een veilig product. Wel kan je zoals hierboven beschreven staat klachten krijgen bij een teveel aan vitamine C.

Dit is ook leuk om te lezen: