Onze zomer in de Ardèche, Frankrijk

Afgelopen zomervakantie heb ik, samen met mijn vriend, de Ardèche in het prachtige Zuid-Frankrijk bezocht. Deze regio kent een prachtige omgeving. Van gebergte tot heldere rivieren tot pittoreske steden.

Frankrijk heeft voor beide mijn vriend en ik, een speciaal plekje in ons hart. We zijn er namelijk al meerdere malen samen naartoe geweest. Van Parijs tot de Côte d’Azur. Het is overal zo mooi en het brengt altijd wel een romantische sfeer met zich mee. Waar je ook bent. Vooral dat Bourgondische levensstijltje. Tja, wij zijn er dol op en het verveelt ons maar niet.

De Ardèche hadden we nog niet gehad met zijn tweeën. Wel zijn we er beide als kind geweest. Dit was zeker een reisbestemming die hoog op ons lijstje stond voor de zomer 2023. We besloten daarom ook om tijdens onze vakantie hier een heerlijke week te spenderen. Dit bood ons genoeg tijd om deze regio te herkennen en tegelijkertijd te verkennen.

Ik kan je vertellen dat de Ardèche ons zeker heeft verrast en voor een onvergetelijke week heeft gezorgd. We hebben er veel ontdekt en enorm genoten van de omgeving. Daarom neem ik jou tijdens dit artikel graag weer mee terug naar deze prachtige plek.

Waar ligt de Ardèche?

De Ardèche is een regio in het zuiden van Frankrijk. Dit maakt deel uit van de regio genaamd Auvergne-Rhône-Alpes.

Deze prachtige regio ligt in het zuidoosten van het land. Het wordt begrensd door de rivier genaamd de Rhône. Deze rivier ligt in het oosten en de Cévennes-bergen in het westen.

De Ardèche biedt een gevarieerd landschap. Deze variëren van ruige kloven, diepe valleien tot beboste heuvels en schilderachtige rivieren. De centrale ligging van de Ardèche maakt het gemakkelijk bereikbaar vanuit steden als Lyon, Marseille en Montpellier. Hierdoor is het een populaire bestemming voor zowel Franse als internationale toeristen.

Camping Huttopia Le Moulin

Wij verbleven deze week op camping Huttopia Le Moulin. Mijn vriend en ik zijn erg positief te spreken over deze camping en raden het zeker aan. Dit was echt een top camping als het gaat om service, locatie, ruimte en vooral mogelijkheden.

De camping bevatte voor het zwemmen keuze tussen zwembad of rivier. Het had daarnaast een keurig sanitair, gezellig terras en een brede menukaart (ontbijt, lunch, drinken, pizzeria, borrel, vegan, glutenvrij.)

Voor kinderen was er een kinderspeeltuin en voor sportliefhebbers was er een sportveldje. Overal was aan gedacht. Ook werden er zo nu en dan leuke evenementen georganiseerd. Denk aan marktjes en live optredens om bij te wonen. Dat was ook erg leuk. Kortom, deze camping was van een hele boel voorzien.

Het personeel op deze camping was heel sympathiek, had een goed gevoel voor humor en stelde ons zeer op ons gemak. Ze spraken allemaal ook een keurig woordje Engels. Daarnaast dachten ze mee wanneer er complicaties waren. Zo hielpen zij bijvoorbeeld mee mijn vriend die in een splinter was gaan staan. Ze stonden namelijk meteen voor hem klaar met een pincet. Ook waren ze behulpzaam toen ik mijn zonnebril was vergeten bij het zwembad. Die kon ik later ophalen bij de receptie, waar ze hem voor me hadden bewaard. Al met al ben ik hierom zeer te spreken over de service.

Er zijn overigens meerdere van deze Huttopia campings verspreid door heel Frankrijk en zelfs meerdere landen. Ook in Nederland zit er één. Deze camping heet Huttopia De Roos en is gevestigd in de provincie Overijssel.

Aankomst op de camping

Bij aankomst werden we al meteen heel goed geholpen door een hele aardige jonge man. Hij gaf ons een hele duidelijke plattegrond van de camping met hier en daar wat uitleg. Dat beviel zo goed, dat al onze vragen meteen beantwoord waren. We voelden ons meteen helemaal thuis en welkom. Een hele goede start van de week.

Gekibbel tijdens het opzetten van de tent

Eenmaal aangekomen bij onze schaduwplek, was het tijd om de tent op te zetten. Dat was even minder. Het was zo enorm heet die dag, dat zelfs schaduw niks deed. De hele week was het trouwens zo warm. Echt wel tussen de 29 en 35 graden. Dat kon nog wel eens vermoeiend zijn. En dat al helemaal als je die tent nog helemaal op moet zetten. Niet ideaal. Dat deed helaas wel wat met ons humeur. Vooral ik was enorm gezellig ….. not. Ik had het zo gehad.

Uiteindelijk eiste ik van mezelf en mijn vriend dat het hoog tijd was voor een frisse duik pauze. Hallo? We hebben een reis achter de rug en vergaan van de hitte. Let’s go, we pakken later die tent wel weer op. Maar mijn vriend heeft hier een andere gedrevenheid in. Die zette liever nog even door. Hoewel ik zijn motivatie en doorzettingsvermogen bewonder, irriteerde ik me even mateloos aan hem. Ook hij verging namelijk van de hitte en kon, net als ik, alleen maar klagen. Serieus, we konden wel een veertigjarig getrouwd stel zijn met ons gekibbel.

Gelukkig gaf mijn vriend zich, godzijdank, op een gegeven moment toch over. We maakten het goed en besloten voor dat moment de tentharingen even neer te leggen. Na het zwemmen waren we helemaal opgefrist en werd het opzetten van de tent een stuk draaglijker. Die pauze was achteraf toch wel erg nodig. Dus bij deze, heren. Luister altijd naar je vrouw, want ze heeft hoe dan ook altijd gelijk.

Mede taalgenoten

Tussen de Fransen zijn er ook wel veel Nederlanders aanwezig op deze camping. Tja, wat kunnen we erover zeggen? Nederlanders houden feitelijk nou eenmaal van Frankrijk en kamperen. Daar kan je haast niet aan ontkomen. Het is immers lekker goedkoop en leuk voor de kids. Groot gelijk uiteraard, heerlijk ervan genieten. Maar als jij op zoek bent naar een camping in de Ardèche en liever geen Nederlanders om je heen hebt tijdens je vakantie, dan kan je deze camping misschien beter skippen.

Hoewel wij het persoonlijk niet zozeer echt een probleem vonden, waren er toch momenten waarin wij de typisch Franse vakantiesfeer hierdoor wat misten. Daarnaast kunnen Nederlanders soms nogal opgefokt en luid doen. Niks tegen ons volk, want ik houd van jullie allen. Maar eerlijk is eerlijk. Misschien kan je je voorstellen dat het enigszins oncomfortabel is als je probeert te ontspannen bij het zwembad bijvoorbeeld. Maar dat je vervolgens een hele discussie naast je mee kan krijgen.

Begrijp me niet verkeerd, wij zijn hier ook schuldig aan zoals je hebt kunnen lezen. Maar de Fransen zijn voor mijn gevoel daarentegen toch iets relaxter en daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren denk ik. Daarnaast konden we natuurlijk ook heus wel hier om lachen. Met name om de jonge Nederlandse gezinnen, want daar zit veel karakter in. En als het ons toch iets te veel werd, konden we natuurlijk lekker de hort op gaan. Dan waren we namelijk weer heerlijk onder de fijne Fransen.

Op pad met ons in de Ardèche

Van tevoren hebben wij niet echt research gedaan naar de uitstapjes die de Ardèche te bieden heeft. Dus in het begin waren we beide een beetje clueless. Wat kunnen we hier precies doen? Dit hebben we nooit overlegd, maar ik vind het zelf eigenlijk wel leuk om niet te weten hoe of wat. Ik laat het dan graag op me afkomen. Zo blijft het allemaal nuchter en lekker spontaan. Vanuit mij was de onwetendheid daarom ook vrij bewust.

Onze ervaringen deden wij op door klakkeloos, met verstand op nul, de auto in te stappen. Hierdoor maakten we van alles mee. Soms viel het mee, soms viel het tegen. Maar het zat altijd boordevol charme en leermomenten. We verdwaalden, reden tegen doodlopende wegen aan en dat kon wel eens voor chaos zorgen. Maar uiteindelijk kwamen wij op onze originele manier wel waar we wilden zijn.

Achteraf had de Ardèche overigens zeker meer dan genoeg voor ons in petto. We werden namelijk verrast door hele interessante belevenissen. Daarnaast herkenden we hier en daar ook wat aspecten van eerdere vakanties in dit gebied. Deze uitjes zou ik dolgraag met je willen delen. Al helemaal als jij iemand bent die, in tegenstelling tot mijzelf, zich van tevoren juist graag voorbereidt.

De Pont D’arc

Midden in de natuur van de Ardèche, bevindt zich de Pont D’arc. Hier is een natuurlijke en vooral indrukwekkende rotsbrug gelegen. Deze torent uit boven de rivier van de Ardèche. Ook is het een populaire toeristische attractie. Deze rivier wordt onder andere gebruikt om in te zwemmen, kanoën of simpelweg er aan te relaxen en te genieten van de zon.

Wij hebben hier een hele middag heerlijk gezwommen en gerelaxt. Daarnaast hebben we genoten van de omgeving en het uitzicht. Dit is een perfecte plek om even tot rust te komen en een verfrissende duik te nemen. Vooral tijdens de warmere zomerdagen.

Zelf kon ik me deze plek wel herinneren. Als kind heb ik hier namelijk samen met mijn ouders, broer en zus ook wel gezwommen. Dit onder het genot van een picknick aan het water. Dat waren nog eens fijne tijden. Maar ik ben blij dat ik dit met mijn vriend voort heb kunnen zetten. Zo heb ik nieuwe herinneringen kunnen toevoegen. We zaten op een heerlijk plekje in de schaduw. Ik lag te lezen en naar de mensen te kijken. Dit terwijl mijn vriend genoot van het water in de heldere rivier. Uiteindelijk zijn wij hier de hele middag blijven hangen. Kortom, een heerlijk rustgevende dag.

Hoewel het absoluut wel een toeristische trekpleister is, vond ik de drukte nog prima te doen en niet perse overheersend. Ja, het was er druk, maar ik vond het een gezellige drukte. Precies goed laten we zeggen.

Mocht je het interessant vinden en binnenkort ook reizen naar de Ardèche, dan zijn er in de buurt van de Pont D’arc ook een aantal grotten om te ontdekken.

Tochtjes maken door de bergen

Omdat het telkens die week zo warm was, genoten wij ervan om samen wat rond te toeren. Dit heerlijk met de koele airco aan, sfeervolle muziek en wederom zonder plan. Daarbij konden we ook gelijk wat afkoelen, want daar waren we zo nu en dan echt wel aan toe. Vooral als je op een camping staat. Dan doet een verfrissende tocht wonderen. Hierdoor voelden wij ons achteraf energie, als herboren en weer klaar om de hitte te trotseren.

Tijdens deze tochten hebben we genoten van de natuur, het uitzicht en de omgeving van de Ardèche. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar dit is wederom echt een enorm mooi gebied in Frankrijk.

De omgeving van de Ardèche is namelijk zo fantastisch, dat alle soorten richtingen wel iets moois te bieden hebben. Van wijngaarden tot hoog in de bergen. Welke kant je ook op gaat, niets stelt teleur. De Ardèche bestaat echter wel voornamelijk uit veel gebergte. Wij reden daarom regelmatig berg op en berg af.

Zelf heb ik een milde vorm van hoogtevrees en had er zo nu en dan wel een klein beetje last van. Maar het was te doen. Een rit door de bergen is het alsnog helemaal waard. Zelfs met hoogtevrees. Je moet eigenlijk gewoon niet naar beneden kijken en zorgen dat je op de bestuurder kan vertrouwen. Dan valt het mee, hoef je je geen zorgen te maken en kun je ervan genieten. Zeg nou zelf, het is toch ook zonde om zo’n prachtig uitzicht te missen?

De berggeitjes

Och, wat was dit leuk. Makkelijk één van mijn favorieten aspecten aan deze week. Het is namelijk altijd fantastisch om spontaan onderweg een bijzonder dier te kunnen spotten. En tijdens onze tocht in de bergen, kwamen wij langs de weg een stel enige dieren tegen. Ik heb het over, jawel, berggeiten.

Noem me excentriek, maar gek genoeg staan berggeiten in mijn top 5 lievelingsdieren. Ik weet het, heel specifiek. Ze hebben gewoon iets dat ik niet eens kan omschrijven. Maar ze zijn gewoon zo uniek, mooi en schattig.

Het was immers een nogal onverwachts tafereel. We reden maar wat rond en opeens zag mijn vriend geiten over de weg steken. Dat was zo’n geinig gezicht. Ik wist niet hoe snel ik mijn camera er bij moest pakken om foto’s en filmpjes te maken. Langs de weg zagen wij zelfs geparkeerde auto’s staan. Dit was puur zodat mensen de geiten van dichtbij konden bekijken en om misschien wel te aaien denk ik. Op de terugweg wilde wij dit ook doen, maar toen waren er helaas geen berggeiten meer te bekennen. Jammer!

De geiten in combinatie met het uitzicht was in ieder geval al een prachtig gezicht. Ik ben daarom ook blij dat ik ze in ieder geval gezien heb.

Théâtre Antique d’Orange in Orange

Een klein stukje buiten het gebied van de Ardèche, vind de charmante stad genaamd Orange plaats. Hier zijn mijn vriend en ik tussen de middag een keer wezen lunchen. Daarna hebben wij het historische theater genaamd Théâtre Antique d’Orange bezocht.

Dit pronkstuk is midden in het centrum van de stad gevestigd en stamt af uit de tijdperk van de Romeinen. Ook is dit één van de best bewaarde theaters in Europa. Het cafeetje waar wij zijn gaan lunchen, zat zelfs tegenover dit gebouw. We waren het met elkaar eens dat we dit stuk geschiedenis niet over mochten slaan.

Als je het mij vraagt, had dit theater iets weg van een Italiaans colloseum. Ik vond het zeer vergelijkbaar met Rome en Verona. Van binnen bestond het theater uit een halfcirkelvormige tribune en een podium. Dat past uiteraard typisch bij Romeinse theaters.

Tegenwoordig wordt het theater nog steeds gebruikt voor culturele evenementen. Denk zoal aan opera- en theateruitvoeringen. Ook is Théâtre Antique d’Orange beroemd om het jaarlijkse operafestival. Dit wordt georganiseerd in de zomer waarbij de prachtige akoestiek van het theater bijdraagt aan de magie van de uitvoeringen. Helaas hebben wij dit echter gemist. Maar we willen zeker nog eens terug om dit festival bij te kunnen wonen.

Montélimar

Ook hebben wij het prachtige Montélimar bezocht. Deze stad in het gebied van de Drôme, is de plek waar de overheerlijke en zoete noga (nougat) vandaan komt. Daar staat deze stad dan ook heel bekend om. Vooral onder vele liefhebbers van deze zoete versnapering.

In het jaar 1870 ontdekte Willem Stuvé dit lekkernij. Hij gaf zijn product de naam ”noix-gâteau”(notenkoekje). Uiteindelijk kwam dit notenkoekje bekend te staan als nougat. Over de hele wereld wordt er vandaag de dag nog evengoed van het product genoten, waaronder ik zelf ook. Enorm. Wat een heerlijke smeuïgheid.

Verder biedt Montélimar veel mogelijkheden op gebied van shoppen, cultuur snuiven en geschiedenis. Enkele opmerkelijke kenmerken van Montélimar zijn:

• Het kasteel van Adhémar, een 12e-eeuws kasteel met een prachtig uitzicht op de omgeving.
  • Pleinen vol eindeloze lokale markten.
  • Musée du Nougat Fabrique Arnaud Soubeyran, het museum dat in teken staat van nougat.
  • Musee d’Art Contemporain Saint-Martin, een zeer indrukwekkend kunstmuseum.
  • Allées Provençales, een van de gezelligste winkelstraten met de leukste winkels en restaurants.

Andere stad aanraders (hier moet ik ook nog heen)

Ten slotte wil ik graag nog een aantal steden rondom de Ardèche met je delen. Deze zou ik in de toekomst zelf ook graag willen bezoeken.

• Annonay, een historische stad met een rijk industrieel erfgoed en een sfeervolle omgeving.
  • Privas, ook wel bekent als de hoofdstad van de Ardèche
  • Aubenas, een sfeervolle oude stad met een imposante kasteel, biedt een perfecte mix van geschiedenis en lokale ambiance.
  • Le Cheylard, een sfeervolle stad met historische gebouwen, ambachtelijke winkels en prachtige landschappen.

Dit is ook leuk om te lezen: