Home Blog 10 tips voor moeilijke eters …

10 tips voor moeilijke eters …

Geschreven door Vega Lifestyle
als je kind niet eten wil - lastige eters

Soms is het lastig om je kind te laten eten. Als dit af en toe is, dan is dit helemaal niet erg. Maar wat als je kind bij elke maaltijd moeilijk doet? Wij geven je graag een paar nuttige tips, die bij ons goed geholpen hebben.

Tip 1: Is je kind wel een moeilijke eter?

Natuurlijk is het heel vervelend als je kind boos zijn vork weggooit en weigert een hap te eten. Er kan ook iets anders aan de hand zijn. Misschien heeft je kindje last van zijn of haar maag? Of al veel andere dingen gegeten. Een kinder maagje is erg klein en dus zo gevuld. Als je kind om 16.00 een appel heeft gegeten, dan is het om 17.00 nog vol of redelijk vol van de appel. Er past dan niet zoveel meer bij in. Ook drinken vult de maag, geef dus niet vlak voor het eten een volle beker drinken. Ook kan het zijn dat je kind moe is en dan is eten ook een stuk lastiger.

Toen mijn kinderen nog een stuk kleiner waren moest ik echt op tijd met ze eten. Als ik tussen kwart voor 5 en kwart over 5 met ze ging eten. Aten ze zonder problemen hun bordje leeg. Als ik later ging eten waren ze te moe en was het altijd strijd.

Tip 2 : Oefen geen druk uit!

Kinderen zijn net bubbeltjesplastic oefen je er te veel druk op uit, dan kun je er niets meer mee. Ze gaan in de weigerstand. Oefen je druk uit dat ze moeten eten, dan krijg je er geen hap meer in! En dat is op zich al erg genoeg, maar als je dit regelmatig doet of een periode doet. Dan krijgt het kind een negatieve associatie met eten. Op deze manier kun je dus ook op later leeftijd een eetstoornis in de hand werken. Hou het dus gezellig aan tafel en geef complimentjes als het kind wel een hapje neemt. Zo maak je iets positiefs van het eten en komt de rest uiteindelijk van zelf wel. Dit kan langzaam gaan en soms weken of zelfs maanden duren.

Tip 3: Ben immuun voor gezeur en gejengel

Hoe lastig dit soms ook kan zijn. Negeer het gejengel of gehuil van je kind. Eet zelf gewoon rustig door en zitten er meer mensen aan tafel, praat met elkaar. En besteed weinig aandacht aan het gehuil aan de overkant of naast je aan tafel. Ga zeker niet overstag als je kind smeekt om een soepstengel i.p.v. die gezonde bonenburger. De gedachte dat je kind maar beter iets dan niets kan eten. Is een verkeerd uitgangspunt. De kwaliteit van het eten is belangrijker dan de hoeveelheid. Je kind moet zeker niet leren dat als het maar lang genoeg zeurt en huilt, dat het dan uiteindelijk zijn of haar zin wel krijgt. Zeuren moet niet beloond worden, want dan is het einde zoek.

Wat bij ons wel erg hielp was belonen en dat werkt nu nog steeds. Als ze een bepaald deel of hun hele bord leeg eten. Kijk ook even wat reëel is. Vaak willen ze dan iets lekkers als hun bord leeg is. Dat vind ik prima, ze eten dan zonder zeuren hun bordje leeg en krijgen dan iets wat ze erg lekker vinden. Zo beloon je goed gedrag.

Tip 4: Stel basis regels op

Spreek je kind duidelijk en op rustige manier aan met de mededeling dat er voortaan een aantal basisregels gelden rondom het eten. Maak een mooie a 4 eventueel met een tekening en schrijf daar de basis regels op zoals: We gooien niet met eten, praten niet met volle mond en er wordt niet geschreeuwd aan tafel. Zorg dat er een consequentie hangt aan het overtreden van de regel(s). Bijvoorbeeld even een time out, maar verlies je geduld niet.

Tip 5: Laat je kind ontdekken

Angst voor het onbekende is niemand vreemd en kinderen al helemaal niet. Ga samen met je kind opzoek naar de herkomst van het eten. Zo wordt de nieuwsgierigheid aangewakkerd. Ook je kind betrekken bij het kook/bereidingsproces werkt positief. Laat je kind bijvoorbeeld de broccoli wassen. En afhankelijk van de leeftijd hoe leuk is het om zelf de salade te mogen maken. Kinderen leren graag en veel. Als een kind iets niet snapt, is het ook lastig om te doen. Dit geldt ook voor eten.

Tip 6: Raak niet in paniek

Als je kind een keer niet of weinig wil eten is dit geen ramp. En het is niet schadelijk voor de ontwikkeling. Haal het bord gewoon weg. Ga ze zeker niet dwingen, natuurlijk kun je wel kijken of je je kind kunt aansporen wel te eten. Een hapje voor die of een hapje voor die, kan helpen. Dit hangt natuurlijk af van de leeftijd. bewaar het eten wel, soms krijgt het later toch trek en eet dan als nog zijn of haar bordje leeg.

Bij ons hebben de kinderen soms op een bepaald moment echt geen trek. Ik probeer dan wel altijd dat ze een paar happen nemen. En zet het bord dan op het aanrecht of in de oven. Vaak krijgen ze daarna toch trek en eten dan zonder problemen en stress hun bord leeg.

Tip 7: Houd het klein …

Vergeet niet dat de maag van je kind een stuk kleiner is dan die van jezelf. Een kind eet dus ook veel minder dan, dat jij eet. Schep niet te veel op, je kind kan het toch allemaal niet op. En het kan ook nog eens enorm afschrikken. En als je kind toch nog trek heeft kun je zo weer opscheppen.

Tip 8: Goed voorbeeld doet goed volgen!

Zodra jij zegt iets niet lekker te vinden of zelfs vies te vinden. Geeft dit je kind de ruimte om dit ook te vinden en te zeggen. Ook grote broers of zussen kunnen hier een grote invloed in hebben. Geniet zichtbaar van je eten en geef eventueel een compliment aan de kok. Leg niet perse de nadruk op het gezonde aspect van de groenten, maar vooral op hoe lekker het eten is.

Bij ons kopieert de jongste alles van zijn grote broers. Zodra eentje zegt, bah of dit ga ik niet eten. Dan kun je de klok erop gelijk zetten dat de jongste zijn bord ook aan de kant schuift. Wij hebben het geluk dat de oudste twee dit goed snappen en het dus niet meer hardop uitspreken. Ze laten het mij vaak wel weten als ze het minder lekker vinden. Of achteraf vertellen ze het. Super goed dat ze dit doen!

Tip 9: Verandering kan helpen

Als je kind bijvoorbeeld bloemkool niet zo lekker vind, probeer de bloemkool dan eens anders te bereiden. Als je het altijd kookt, zou je het een keer kunnen wokken, uit de oven of een heerlijke bloemkoolcurry. Voor aardappels is het net zo, een gekookte aardappel kan je kind weer lekkerder vinden dan een aardappel uit de oven.

Tip 10: De aanhouder wint

Geef na 1x iets geprobeerd te hebben niet gelijk op. Je kind moet misschien wel 8 keer broccoli proeven vordat hij of zij het lekker vind. Uit onderzoek is gebleken dat je 5 a 10 keer iets moet proeven om aan de smaal te wennen. De een lus veel meer dan de ander, dat is puur smaak. Alleen veel moeilijke eters hebben te snel opgegeven in de jeugd. Gewoon blijven proberen dus.

Mijn zoon lustte in het begin echt geen lasagne. Toch maakte ik het regelmatig klaar. Hij moest dan 5 hapjes eten en daarna mocht hij een broodje. Nu is het zijn favoriete gerecht.

You may also like

Laat een berichtje achter