Selenium

selenium

Er zijn vele soorten mineralen. Maar heb jij wel eens gehoord van selenium? Het is een mineraal die niet heel bekend is. Hieronder vertel ik er wat meer over.

Wat is selenium?

Selenium, ook bekend onder de naam seleen, werkt als antioxidant. Het is een mineraal dat ook wel een spoorelement wordt genoemd. Daarnaast helpt dit mineraal het lichaam zware metalen uit de voeding minder schadelijk te maken. Het komt voor in volkorengranen, vlees, vis, eieren, zuivel, groenten en fruit. Selenium zit in de lever en beschermt rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. Ook is het belangrijk voor een goede werking van de schildklier. Je lichaam heeft selenium maar heel weinig nodig.

Opname

Je lichaam neemt gemiddeld 70 procent van de selenium op dat in je voeding zit.

Waar zit het in?

Je haalt dit mineraal vooral uit je voeding. Het komt veel voor in vis en bepaalde noten(paranoten). Ook vlees, volkoren graanproducten en zuivelproducten zit selenium in. In het veevoer wordt selenium toegevoegd, hierdoor zit het ook in vlees.

In plantaardige bronnen, zoals brood en andere graanproducten en groente hangt de hoeveelheid af van het seleniumgehalte in de bodem. Zit er veel selenium in de bodem? Dan nemen de planten ook meer op.

Selenium tekort

In Nederland komt een tekort bijna nooit voor. Eet je genoeg groente en fruit? Dan kun je het prima op peil houden. Mensen die een lange tijd parentale voeding zonder selenium kregen, hadden wel symptomen. Deze symptomen bij een tekort zijn:

  • hartstoringen
  • spierpijn
  • spierzwakte

Bij veganisme kan in sommige gevallen leiden tot een onvoldoende aanvoer van selenium. Elke dag een paar paranoten kan dit voorkomen. Let op, eet nooit meer dag 8 paranoten.

Teveel aan selenium

Een teveel is ook bijna niet mogelijk door de voeding die je binnen krijgt. Wel kan je teveel binnen krijgen als je extra supplementen binnenkrijgt. Een teveel herken je aan:

  • Verlies van haar, nagels en tanden.
  • Huidbeschadigingen.
  • Aandoeningen van het zenuwstelsel.

ADH

  • Kinderen 6 tot 9 jaar: 30 microgram
  • Mannen 18 jaar en ouder: 70 microgram
  • Vrouwen 18 jaar en ouder: 70 microgram
  • Zwangere vrouwen: 70 microgram
  • Bij borstvoeding: 60 microgram

Hoeveelheid in plantaardige producten

Hieronder een paar voorbeelden van plantaardige producten:

  • Knoflook (1 teentje): 1 microgram
  • Volkoren brood (1 snee): 2 microgram
  • Paranoten (1 hand): 64 microgram
  • Chiazaad (100 gram): 55 microgram
  • Zonnebloempitten (100 gram): 49 microgram
  • Cashewnoten (100 gram): 37 microgram

Gezondheidsvoordelen

Er zijn een aantal gezondheidsvoordelen van selenium:

  • Goed voor het behoud van gezonde cellen en weefsels
  • Helpt de normale werking van het immuunsysteem.
  • Draagt bij tot de normale werking van de schildklier.
  • Is goed voor je haren en je nagels.

Supplementen

Vermoed je dat je een tekort krijgt via je voeding? Neem dan altijd contact op met je huisarts.

Er zijn verschillende soorten selenium supplementen. Er zijn supplementen voor kinderen, zwangere vrouwen en volwassenen. Kijk op de achterkant naar de stof selenomethionine, dit geeft aan dat het een goed selenium supplement is die goed wordt opgenomen in het lichaam.

Verkrijgbaar

Er zijn supplementen verkrijgbaar bij de drogist en online. Neem altijd eerst contact op met een deskundige, voordat je een supplement gaat gebruiken.

Bewaaradvies

Bewaarde supplementen droog, afgesloten en op kamertemperatuur. Kijk goed op het etiket.

Dit is ook leuk om te lezen:

Wil jij niets meer missen van VegaLifestyle.nl volg ons dan op facebook. Heb je het recept gemaakt tag ons dan zeker op instagram  of @vegalifetyle