Spinazie

spinazie alles wat je wil weten

Wie kent het niet het bladgroente dat donkergroen oogt en in verschillende soorten te verkrijgen is. Spinazie is een zeer bekende groente die veel Nederlanders eten. Maar wat is het precies voor groenten wij nemen jullie mee om te laten zien wat het is.

Wat is spinazie

Spinazie is een donkergroene bladgroente die een volle blad heeft met veel smaak. Daarnaast is het ook nog eens nitraatrijk. Van nature is het een voorjaarsgroente. Maar tegenwoordig wordt het meer gegeten in de winter. Dit komt omdat het steeds meer wordt aangevoerd. De oogst duurt net zolang als de spinazie jong en mals zijn en voordat de echte plant begint te groeien. In het najaar kun je de klein bladige kasspinazie krijgen deze worden vaak gebruikt voor in een salade.

Teelt en seizoen

Oorspronkelijk komt spinazie uit Perzië. In de 7de eeuw werd het in China geïntroduceerd en werd daarna in de 12de eeuw naar Nederland gebracht.

Er zijn verschillende soorten:

  • Wilde spinazie

Deze is steviger en heeft een onregelmatig blad.

  • Klein bladige spinazie

Deze wordt ook wel baby spinazie genoemd. Dit is zeer geschrikt om te gebruiken in salades. Deze soort is er aan het begin en het einde van het jaar.

  • Grootbladerige spinazie

De grootbladerige is wat stugger. Het wordt dan meestal ook gebruikt bij het avond eten als een gekookte gerecht of het wordt verwerkt in een warm gerecht. Deze soort is vanaf maart te verkrijgen.

Hoe kun je spinazie bereiden

Spinazie kun je op verschillende manieren bereiden maar welke zijn dit?

  1. Rauw

Wanneer je het rauw wilt gebruiken, bijvoorbeeld door een salade of een stamppot. Dan is het handig als je de klein bladige spinazie daar voor gebruikt.

  • Koken

Dit is een van de meest gebruikte manier op spinazie te bereiden. Bij deze techniek zet je de spinazie op in een grote pan met water en wat zout. Het is hier bij goed dat je het goed door roert zodat alles blaadjes kunnen slinken. Dit kost ongeveer 5 minuten van je tijd.

  • Stomen

Wat je ook kunt doen is het stomen van deze groente. Voor deze manier van spinazie bereiden, doe je een klein laagje met water in een stoompan en breng je het aan de kook. Als het water kookt zet je spinazie in de pan en doe je de deksel er op. Dit duurt ongeveer 4 minuten.

  • Wokken

Spinazie is zeer geschrikt om te wokken. Hiervoor gebruik je vaak de wat grovere en de wildere voor. Om de het op deze manier te bereiden. Verhit je wat olie in een wok pan. Daarna voeg je de spinazie toe wanneer deze is geslonken kun je er weer nieuwe bij in doen. Dit doe je tot dat je alles hebt gehad en geslonken is.

Waarom is spinazie gezond

Dit komt omdat het vol met gezonde voedingstoffen zit. Vooral vitamine B1, vitamine B11, vitamine K, betacaroteen en kalium zijn er volop. Betacaroteen kan worden omgezet in het lichaam naar vitamine A. Dit is een belangrijke vitamine voor de instandhouding van je gezichtheidsvermogen. En het gezond houden van je huid. Thiamine is ook belangrijk voor bijvoorbeeld je energiestofwisseling en het goed werken van de zenuwstelsel. Spinazie is zeer rijk aan folaat ook wel vitamine B11. 100 gram bevat al 44% van de dagelijkse hoeveelheid. Deze vitamine is belangrijk voor het aanmaken van cellen en weefsel. Daarnaast helpt het je ook bij het in stand houden van je weerstand en een normalen psychologische functie. Ook helpt het bij een belangrijke rol bij de groei van een ongeboren kind tijdens de zwangerschap.

Wat is beter een zak of diepvries spinazie

Uit verschillende weterschappelijke onderzoeken blijkt dat de hoeveelheid vitamines, mineralen en vezels uit diepvries groenten even groot is of zelfs groter is dan in verse groenten. Dit alles heeft te maken met de tijd tussen oogst en bereiding. Het is zo dat het even duurt voordat de spinazie van land naar supermarkt gaat. Wanneer het dan eindelijk in de supermarkt ligt duurt het ook nog een tijdje voordat het de supermarkt uit gaat. In deze tijd raakt de verse spinazie veel vitamines en mineralen kwijt. Door dat er weinig tijd tussen het oogsten, schoonmaken en invriezen zit verliest de diepgevroren spinazie bijna tot geen vitamines en mineralen. Daarom is de kans ook groot dat er meer vitamines en mineralen in diepgevroren zit dan in de verse.

Welke mineralen en vitamines zitten er in

Zoals ik net al in het stukje hierboven aan gaf zit spinazie borden vol met goede voedingstoffen maar welke nou precies en hoeveel hier van:

Kan spinazie opnieuw worden opgewarmd

Dit is een belangrijke vraag, ook ik heb hier tegen aangelopen de ene zegt ja dat kan makkelijk. En dan spreek je weer iemand anders en die zegt nee dit kan schadelijk zijn omdat er teveel nitriet in zit. Maar wat is nou het juiste antwoord?

Dat het veilig is. Maar het is wel belangrijk wanneer je dit doet dat je de restjes die je wilt opwarmen eerst goed laat afkoelen. Dit komt omdat er bij een tempratuur van 4 graden de bacteriën die nitriet produceert minder de kans krijgen om te groeien. Bewaar ook de restjes niet langer als twee dagen in de koelkast

Spinazie en nitriet

Het stofje nitraat zit in spinazie, dit komt van nature voor in deze groente. Het kan zo zijn dat nitraat wordt omgezet in nitriet. Dit kunnen ook de bacteriën doen. Uit de nitrieten kunnen soms nitrosamines worden gevormd.

Wanneer het normaal verwarmd wordt kan dit geen kwaad. Wanneer de tempratuur te hoog is kan het zijn dat het aanbrand. Dit kan er weer voor zorgen dat het leid tot vorming van nitrosamines.

Nitrosamines kunnen kankerverwekkend zijn. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid heeft dit goed uitgezocht. Hieruit blijkt dan ook dat de nitraat in groenten onwaarschijnlijk zal leiden tot gezondheidsrisico’s. wanneer regelmatig nitraat rijke groente wordt gegeten zal dit dan ook niet leiden tot een verhoogd risico op kanker

De smaak

Het heeft een wat volle en aardse smaak.

Dit is ook leuk om te lezen:

Wil jij niets meer missen van VegaLifestyle.nl volg ons dan op facebook. Heb je het recept gemaakt tag ons dan zeker op instagram  of @vegalifetyle