Leuke reis weetjes van Yvonne

Yvonne Bijkersma reisweetjes

Als kind was ik al dol op reizen en leuke dingen doen en dat is nu nog steeds. Samen met de kinderen of vriendinnen ga ik er regelmatig op uit.

1 Giethoorn

Als kind kwam ik heel vaak in Giethoorn. Zowel mijn opa en oma als mijn oom en tante hadden hier een caravan staan op de camping. In de caravan van mijn oom en tante vierden wij vaak vakantie. Toen waren er nog niet zoveel Japanners! We gingen dan vaak met de boot boodschappen doen. Dat was erg leuk, we vaarden dan zo vanaf onze caravan naar de supermarkt, legde de boot voor de supermarkt aan en gingen dan boodschappen doen en vaarden wee terug. Leuke herinnering.

2 Mijn eerste buitenland vakantie was naar …

De eerste keer dat ik op vakantie ging naar het buitenland was ik 8 jaar en gingen we met de bus naar Kroatië, toen nog Joegoslavië. Dit was echt een van mijn mooiste reizen! Met Justin, Dylan en mijn ex ben ik toen jaren later terug gegaan naar dezelfde plek. Alleen toen niet met de bus, maar met de auto. Uiteraard was er veel veranderd, maar zeker nog net zo mooi. En herkende ik nog veel dingen.

3 Naar deze landen ben ik op vakantie geweest:

• Zweden
  • Kroatië
  • Denemarken
  • Frankrijk
  • Turkije
  • Spanje
  • Spaanse eilanden (Mallorca, Fuerteventura, Gran Canaria)
  • Bulgarije
  • Engeland
  • Portugal
  • Tsjechië

Wist je dat ik in de meeste landen vaker dan 1x op vakantie geweest ben?! En ze allemaal nog wel weer wil bezoeken.

4 Er staan nog heel veel reizen op mijn bucketlist … Eigenlijk lijkt alles mij wel erg leuk. Maar deze landen (of bepaalde plekken net even iets meer).

• Madagaskar
  • Noorwegen
  • Lapland
  • Tanzania
  • Kroatië (ik wil daar heel graag naar de natuurgebieden, watervallen)
  • Slovenië
  • Indonesië
  • Schotland
  • Engeland
  • Italië (Venetië)

Dit is mijn eerste lijstje, want eigenlijk wil ik overal wel graag een keer naar toe. Zo wil ik heel graag alle hoofdsteden van Europa bezoeken.

5 Mijn eerste rondreis was in Zweden

Twee weken op 1 plek zitten is niets voor mij. Tijdens onze vakanties boekten wij ook altijd twee huisjes een week in de ene en dan verder rijden en daar de tweede bezoeken voor een week. In Zweden is rondreizen heel normaal. Daar hebben we 3 locaties bezocht, dat ging mij eigenlijk wel weer een beetje te snel. Het was steeds weer spullen in en uitpakken, het huisje schoonmaken en weer door. De rondreis was wel echt super gaaf en mooi om mee gemaakt te hebben.

6 Ik nooit de big five van Zweden gezien heb

We zijn heel vaak het bos en de natuur in geweest om ze te zoeken, de lynx en eland. Voor de lynx waren we stiekem wel een beetje bang. Met mijn fotocamera in de aanslag liepen we door de bossen. Maar nope, nooit eentje gezien en de elanden in het bos ook niet. We is er 3x eentje voor ons de weg overgestoken. Maar voor de big five zijn meer dieren nodig dan deze twee. De big five van Zweden bestaat uit: De beer, wolf, lynx, eland en de veelvraat.

7 Ik graag met 1 of 2 van mijn kinderen op stedentrip ga

Al jaren ga ik met alle drie de kinderen apart een weekendje weg. En de laatste keer ben ik met 2 naar Parijs geweest. Dat komt omdat de slimmeriken een deal met elkaar gemaakt hadden. Als ik met jou mee mag naar Parijs, mag je met mij mee naar Londen en zijn wel lekker twee keer weg. En zo gezegd zo gedaan. Londen moet dus nog. Ik vind het fijn om niet met alle drie op stedentrip te gaan, om zo even 1 op 1 aandacht te kunnen geven en zo is er ook geen ruzie.

8 Dit ging nog maar net goed

Op de middelbare school ging ik naar de Belgische Ardennen op survival. Pff, dat was afzien. Het vele lopen vond ik nog niet zo erg. Regelmatig werden wij ergens gedropt en moesten we zelf de weg terug zoeken. Twee meiden wilden sneller op het kamp terug zijn en gingen liften en jongen van de groep die het zag, kon nog net bij de auto inspringen. Ze hebben alle drie straf gekregen.

Een paar dagen later gingen we de bergen in. We moesten steeds op een andere manier de rivier over. Via 1 touw, met twee touwen enzovoort en op het laatst moesten we via een kabel naar beneden springen. Dat was echt zo vet, maar eerst durfde ik niet! Was echt ver naar beneden. Eenmaal beneden gaf dat zo’n kick.

Met de kano ,,, de volgende dag gingen we met de kano’s door de wilde rivier. Dit leek mij helemaal geweldig. Maar toch ging het daar nog maar net goed. Er ging een begeleider voorop, daarna de leerlingen en af en toe een leerkracht. Ik was ergens in het midden van de groep aan de beurt op in de kano te stappen en gewoon achter de rest aan te gaan. Wow dat water was sterker dan ik dacht. Er waren af en toe wat kleine watervallen waar we af moesten. Wow, dat was spannend en bij de vijfde ging het goed mis, mijn kano sloeg over de kop, gelukkig had ik een helm op mijn hoofd schuurde over de grond. Naar ademhappend kwam ik boven. De andere leerlingen deden niets er kwam een voorbijganger voorbij die mij weer in mijn kano hielp. Doodsbang wachtte ik tot de laatste groep kwam, daar zaten de leerkrachten bij. Het was een spannend avontuur.

9 Wij na de jeepsafari een hamam bezochten en wij als enige twee schone kleren mee hadden.

Tijdens onze tweede vakantie in Turkije (Bodrum) hadden wij een jeepsafari met hamam geboekt. De jeepsafari was super leuk. En zanderig. Na een dag vol spanning en avontuur gingen we lekker relaxen in de hamam. Met de hele groep zaten we in een badhuis waar we ons lekker konden ontspannen. Na 20 minuten kwamen er 4 manden die om beurten mensen gingen insoppen met zeep en masseren, zelfs je haren werden gewassen. Iedereen in het badhuis was aan het mopperen hadden wij nu maar schone kleren meegenomen … Yes, wij hadden dat wel mee. In de kleedkamer werd ik dan ook super jaloers aangekeken. De kleding van de jeepsafari zaten onder het stof en zand.

10 het lekkerste wat ik op vakantie gegeten heb …

Tijdens onze eerste vakantie in Turkije was er elke avond een heel uitgebreid dinerbuffet. Alleen sommige dingen kende ik niet en omdat ik vanaf mijn 8ste geen vlees eet, durfde ik niet alles te proberen. Toen zei iemand tegen mij je moet deze eens proberen. Een echt Turks gerecht. Ik zag wat ballen liggen en dacht dat het vlees was. Hij zei, proef het maar wedden dat je het lust. Echt zoooo lekker! Het waren suikerballen. Het leek wel iets op oliebollen. Sinds begin van het jaar weet ik dat ze lokmasi heten. En dat ik deze zeker binnenkort ga maken.

11 Dat ik ook op vakantie graag wandel

Wandelen, ik ben er echt dol op. Door een mooie stad of door de natuur. Als je in de natuur loopt voel ik mij echt een met de natuur. De heerlijke geuren en de natuur geluiden.

In Zweden was het soms best eng met het idee beslopen te kunnen worden door een lynx en de beren. Toen we dachten dat er bovenop een berg een beer in de bossen stond, wij dat spannend vonden. En besloten weer terug te lopen. Achteraf bleek het gewoon een tak te zijn die was afgebroken (LOL)

In Parijs heb ik ook heel vaak heel veel gelopen. De eerste keer dat ik er met Justin en mijn moeder was (was mijn 7e keer) hebben we zoveel gelopen, dat ik in bed echt heel veel pijn aan mijn kuiten had. Ik dacht, dit komt nooit meer goed … Maar de volgende ochtend voelde ik er niets meer van. En zijn we vol goede moed weer met de metro naar het centrum gegaan. De laatste keer was vorig jaar met Milan, Justin en mijn moeder, had ik eindelijk door hoe Parijs in elkaar steekt.

12 In Zweden heb ik water gedronken dat van de waterval kwam

In Zweden heb ik met de jongens water gedronken van de Njupeskär waterval. Deze waterval ligt in het in het nationaal park Fulufjället. Het was even een stukje lopen en het was bloedheet. We hadden ons erop verkeken hoever het lopen was en we hadden onwijze dorst toen we bij de waterval aankwamen. Het water was wel heel erg lekker koel. Precies wat we op dat moment nodig hadden.

waterval

13 Dit was mijn mooiste vakantie ooit

Elke vakantie was echt geweldig. Mijn aller eerste vakantie naar Kroatië (Joegoslavië) was heel speciaal en ik koester elke herinnering aan deze reis. De reizen naar Turkije waren op een andere manier bijzonder. Vooral voor de mooie natuur zou ik daar weer heen gaan. De eerste keer Zweden was geweldig, de natuur, de rust echt alles. En zo heeft elk land en elke plek iets unieks en moois.

14 Deze hoofdsteden heb ik al bezocht

• Parijs (8x)
  • Praag (2x)
  • Londen
  • Berlijn (2x)
  • Brussel

Nog een flink aantal hoofdsteden te gaan dus.

15 Deze reisjes staan nog op de planning (voor juni en juli)

• Praag
  • Giethoorn
  • Berlijn
  • Turkije

16 Dat ik geen durfal ben

Heel veel dingen lijken mij echt super leuk, maar ik ben echt een bangerik. Neem nu de glijbanen in Bulgarije, ik durfde er eerst niet af. Toch heb ik mij gelukkig door de kinderen laten overhalen. En ja de eerste keer gilde ik best wel. Daarna heb ik alleen maar plezier met de jongens op de glijbanen gehad. Op het strand lag een sofa (grote ronde poef, die achter de speedboot door het water gaat), dat is leuk zei ik tegen de jongens. vroeger ben ik wel eens op de banaan geweest. Nou mama dat willen wij wel, halverwege heb ik gevraagd of ik in de boot mee verder mocht. De jongens hebben er alleen maar van genoten zo leuk vonden ze het om over dat water te schieten.

17 ik dol ben op de natuur

De natuur vind ik echt prachtig, waar ik ook ben. Je kunt mij dan ook regelmatig in de natuur vinden. Of het nu een bos is een park of een speciaal natuurgebied … Soms gewoon lekker lopen met de hond en verder niets speciaals. Maar ik kan ook uren met Dylan in de natuur beestjes aan het zoeken zijn. Slangen, hagedissen, insecten, kikkers of alle andere dieren die we tegen komen.

Nederland heeft meerdere leuke natuurgebieden. Ik ben nog lang niet in alle geweest. De Amsterdamse Waterleidingduinen, Heemtuin Muntendam, Het Zwanenwater , zijn stuk voor stuk prachtige natuurgebieden. Allemaal op hun eigen mooie manier. En zo zijn er nog tal van prachtige natuurgebieden.

De natuur en de natuurgebieden in het buitenland zijn ook prachtig. Turkije heeft prachtige natuurgebieden. Niet te vergelijken met Nederland. Deze zomer ga ik voor het eerst met mijn kinderen naar Turkije. Ik wil dan echt de natuur opzoeken, naast lekker zwemmen en eten.

In Zweden ook veel natuurgebieden en bossen bezocht. Da natuur in Zweden is ook echt super mooi. En totaal weer anders dan Turkije en Nederland. Daarom zei ik ook al, ieder land is anders en mega mooi. En overal is het puur genieten van de schoonheid van de natuur. De Njupeskär is de hoogste waterval van Zweden

18 Dierenleed in welke vorm dan ook ik vind het vreselijk

Gelukkig worden steeds meer mensen zich bewust van het dierenleed op vakantie. Het lijkt misschien onschuldig om met die vogel, hagedis of zelfs krokodil op de foto te gaan. Echter is het leed voor het dier vreselijk.

Veel dieren en vooral exotische dieren worden gebruikt voor foto’s. Veel dieren zitten uren in veel te kleine plastic bakken. Bij de krokodil is de bek dicht getaped met doorzichtig plakband, dat schattige aapje zit onder de drugs etc…

In dit artikel kun je lezen wat nog meer dierenleed is op vakantie: Dierenleed op vakantie